Oferta de sezon !

Ofertă specială pentru firme ! ! !


Scoala Moto Adi

Fenomenul de " fixare a tintei "

   Motocicleta tinde sa mearga in directia in care privesti. Suna ciudat ? Suna magic ? Suna comic ?
In definitiv, cand mergem pe strada, "scanam" in mod frecvent cu privirea in toate directiile si cu toate acestea tinem drumul destul de drept, motocicleta nezburand in toate directiile in care privim, iar daca privim in jos nu inseamna ca vom cadea (sau da ?).
   Ideea ca motocicleta tinde sa mearga in directia in care privesti este un fenomen real totusi, fiind perceput de conducatorii oricarui tip de vehicul, nu numai motociclete daca iti intorci capul intr-o anumita directie, vei tinde sa virezi catre directia in care te uiti. Mai mult decat atat, este foarte greu, daca nu aproape imposibil, sa virezi in alta directie decat cea in care te uiti. Nu este nimic magic, nu este un fenomen paranormal, exista o explicatie si ea e simpla: mergi catre directia in care te uiti deoarece, datorita experientei anterioare, creierul comanda miscarea mai mult sau mai putin la nivel subconstient. Inca de cand invatam sa conducem avem tendinta de a ne uita in directia in care dorim sa mergem, creandu-se astfel, cu timpul, un reflex destul de puternic.
   Atunci ce se intampla cand ne uitam in toate directiile ? Pana la urma, asta inseamna o conduita preventiva sa incercam sa fim atenti la tot ce misca in jurul nostru, incercand sa anticipam orice pericol. De ce nu "danseaza" motocicleta in ritmul in care privim ? Exista si aici o explicatie la fel de simpla: ori de cate ori scanezi cu privirea sau te uiti in alta directie decat cea in care vrei sa mergi, creierul dezactiveaza temporar "pilotul automat". Se poate verifica asta foarte simplu data viitoare, cand esti pe sosea, incearca sa te uiti in alta directie fata de cea in care mergi si fii atent la ce se intampla; vei observa ca o parte din creierul tau va fi ocupata sa mentina directia pe care o doresti, verificand in mod constant ca mentii acea directie, in timp ce alta parte "inregistreaza" ce se intampla in directia in care privesti. In mod normal nu trebuie sa fii atent la asta, "pilotul automat" se ocupa de tot.
   Cred ca nu este cazul sa mentionez ca acest mic experiment trebuie facut doar daca soseaua este libera si nu exista potentiale pericole iminente.
"Fixatia" inseamna a nu iti putea muta atentia de la ceva/cineva. In cazul nostru, ne referim la a fixa un obiect (masina, camion, animal, copac, groapa in carosabil etc) si a nu iti putea dezlipi privirea de acel obiect. Poti sa ghicesti ce se va intampla intr-un astfel de caz ? Da, in mod ironic, daca iti fixezi privirea asupra unui obstacol, nu numai ca nu il vei evita dar sunt sanse foarte mari sa te indrepti exact catre el. "Pilotul tau automat" primeste, la nivel inconstient, coordonatele tintei si va reactiona intocmai ca un sistem de ghidare al rachetelor va incerca sa corecteze traiectoria in asa fel incat sa nimeresti tinta in plin.
   Fenomenul de "fixare a tintei" se produce de obicei pe un fond de panica. Panica te face sa te blochezi si esti total lipsit de reactii. Creierul este incapabil de a mai procesa alte comenzi iar "pilotul automat" ramane activat pe ultima instructiune primita (mergi la tinta).
   Ce e de facut si cum am putea folosi target fixation in avantajul nostru ?

Deci:
 - priveste imaginea in ansamblu si nu te concentra pe un singur lucru.
 - cauta cu privirea trasa de scapare.
 - incearca sa privesti in departare si inspre linia orizontului, nu aproape si in jos.
 - incearca sa ramai cat mai relaxat posibil (nu strange ghidonul, nu bloca franele, nu lasa gazul).
 - nu te panica.
  si nu uita... nu este bine sa ai fixatii oricare ar fi ele.



  » Categoria AM   » Categoria A   » Categoria B   » Categoria BE   » Categoria C,CE
Vanzari Moto    Examen Moto    Galerie Foto    Categoria A Scoala Moto Adi
Scoala Moto Adi   Scoala Moto Adi   Scoala Moto Adi   Scoala Moto Adi   Scoala Moto Adi