Oferta de sezon !

Ofertă specială pentru firme ! ! !


Scoala Moto Adi

Tehnici de conducere,rularea in grup

   Croazierele pe doua roti motorizate lasa amintiri de neuitat, care sunt clar amplificate in cazul deplasarilor in grup. Cateva principii de baza ce trebuie respectate la rularea in grup merita cunoscute, indeosebi de catre motociclistii debutanti.

Tehnici

   Printre motociclisti sunt si destui "lupi singuratici", dar majoritatea practicantilor acestui hobby, ce ajunge sa fie pentru unii chiar un mod de viata, prefera ca mai ales deplasarile lungi sa fie facute in compania prietenilor la fel de "virusati". Pasiunea comuna uneste spiritele si nu doar cluburile moto reprezinta un catalizator pentru astfel de intreprinderi (de weekend ori de vacanta), in care deseori simpatizanti ale unei anume clase de motociclete pun tara la cale pentru savurarea impreuna a mistuirii kilometrilor de asfalt... ori macadam, dar si a atat de diverselor momente placute, conexe turismului moto.

   10 REGULI ESENTIALE LA RULAREA ´┐ŻN GRUP

   - Planificare ruta: lungimea etapelor va fi stabilita in functie de resursele celui mai putin experimentat membru al grupului.
   - Marime grup: ideal maximum cinci, dar, in orice caz, nu mai mult de opt motociclete.
   - Stil de conducere: adaptat tempoului debutantilor (care pot fi grupati separat).
   - Ordine in grup: lider cu experienta, apoi debutant si, alternativ, "maestru/invatacel", iar in spate tot un profesionist.
   - Configuratie: pastrarea distantei de siguranta longitudinale, dar si a decalarii in plan transversal.
   - Comunicare: prin semnale cu semnificatie clar stabilita in prealabil.
   - Comportament: fara provocari la curse ad-hoc ori depasiri in interiorul grupului.
   - Raspundere: strict individuala cu ocazia tuturor manevrelor, facute cu atentie distributiva.
   - Opriri neprevazute: vor fi semnalizate din timp, evitand franarile bruste.
   - Observare: priviri la intervale regulate in oglinzile retrovizoare, pentru asigurarea omogenitatii plutonului.
  Cum este cazul si in sporturile de echipa, practicarea motociclismului in grup trebuie exersata la modul cel mai serios, fiindca nerespectarea unor reguli de baza poate transforma aceste atractive deplasari comune in experiente neplacute. De la bun inceput, fiecare membru al grupului trebuie sa fie convins ca partenerii sai nu doar ruleaza pe motociclete in buna stare tehnica, ci si ca sunt pregatiti practic pentru evenimente neprevazute. Aceasta premisa este importanta nu doar in cazul unor grupuri eterogene, formate din motociclisti experimentati si unii debutanti, fiindca perfecta organizare si planificare a deplasarii este esentiala si pentru coloanele "vulpoilor".
  Cu destul timp inainte de plecare, trebuie stabilita in detaliu succesiunea etapelor de parcurs, cu locurile de popas calculate in functie de resursele celui mai putin rezistent (sau cel mai novice) dintre membrii grupului. Recomandabile sunt, evident, si discutiile despre experienta si stilul de conducere al fiecaruia, in cazul cand membrii grupului se cunosc de putin timp. Stabilirea unui sistem sigur si clar de semnalizare intre membrii "caravanei"(in lipsa sistemelor bluetooth) este de maxima importanta, un cod precis al semnalelor luminoase ori ale mainilor fiind de mare ajutor in eventuale situatii critice.
  Grupul de motociclisti din prima imagine circula corect, cu pastrarea distantei de siguranta longitudinale, dar si a decalarii in plan transversal. Cei din dreapta au pozitii haotice, producerea unor coliziuni fiind mai probabila in situatii critice.

Tehnici

  Pentru a da tuturor posibilitatea observarii acestui tip de semnale, dar si din alte motive, nu se recomanda ca un singur grup sa cuprinda mai mult de opt motociclisti, idealul fiind un maximum de cinci. Subdivizarea grupurilor mai mari trebuie sa tina cont de anumite afinitati intre membri (de pilda, un subgrup al celor axati pe dinamica deplasarii si altul al admiratorilor de peisaje).
  Inceperea si terminarea croazierelor in grup in locuri linistite si nicidecum pe autostrazi ori parcari aglomerate va scuti participantii de nervi si timp pierdut. Pentru evitarea opririlor neprevazute, pauzele de realimentare vor fi planificate in functie de autonomia motocicletelor cu cele mai mici rezervoare si/sau cel mai mare consum mediu, iar celelalte motociclete vor fi si ele alimentate cu aceste ocazii. Evitarea etapelor-maraton este un principiu verificat si foarte sanatos al mersului in grup, pauzele de relaxare si socializare (care nu trebuie totusi sa fie excesiv de dese) fiind bine-venite pentru mentinerea in forma a calatorilor motorizati.
  Datele acumulate din experienta noastra arata ca lungimea optima a etapelor autostradale este de circa 700 km pe zi, cea a segmentelor parcurse pe drumuri nationale de 400 km, iar traseele montane deosebit de solicitante n-ar trebui sa fie mai lungi de 200 km. Nici rularea fara intrerupere mai lunga de doua ore nu este recomandabila, hidratarea si/sau energizarea prin gustari fiind necesare pentru pastrarea unui grad multumitor de concentrare, insa fara crispare.


Rularea in grup cu decalare previne accidentele

  In cazul rularii in sir indian, ultimul motociclist din grup (inca aflat in curba), incapabil sa observe obstacolul care determina franarea brusca a liderului poate intra in coliziune cu antemergatorul sau.   Decalarea pozitiilor in plan transversal permite nu doar dublarea distantei fata de motocicleta din fata (de pe aceeasi linie), ci si o vizibilitate sporita in situatii critice comparabile.

Tehnici

  Pentru ca fiecare sa se simta in elementul sau, dar si pentru evitarea accidentelor, rularea in grup trebuie sa excluda din start eventualele curse, depasiri, provocari "in joaca" intre membrii caravanei serpuitoare in trafic, chiar daca densitatea circulatiei este redusa. Pastrarea distantei de siguranta intre "verigile lantului" care este grupul moto, dar si a decalarii in plan transversal a motocicletelor sunt conditii de baza ale sigurantei deplasarii, pe langa atentia distributiva si nu concentrarea exclusiv pe lampa de stop a celui din fata. Fiindca nu doar franarile bruste, ci si virajele succesive pot duce la coliziuni, uneori cu urmari fatale.
  Ordinea asezarii fiecaruia in grup nu este deloc o chestiune secundara: conducatorul ar trebui sa fie cel care cunoaste cel mai bine traseul cu toate capcanele lui, sau, in orice caz, pilotul cu stilul de conducere cel mai fluent, mai usor de urmat de urmatorul membru al grupului, care va fi cel mai putin experimentat. Succesiunea "maestru/invatacel" urmeaza pana la coada grupului, care ar trebui incheiat tot de un profesionist al ghidonului, care eventual conduce si cel mai puternic motor. Astfel, se evita din start tentarea celor mai putini harsiti de a-si depasi propriile limite.
  Pe traseele serpuitoare, incepatorii vor putea astfel sa invete de la cei din fata lor alegerea traselor ideale in curbe, evitand insa imitarea orbeasca a manevrelor antemergatorului. Aceeasi observare atenta a ansamblului situatiilor din trafic este valabila si in cazul depasirii vehiculelor mai lente, reusita manevrei fiecaruia implicand o raspundere pur individuala. La terminarea depasirii, se recomanda revenirea cat mai aproape de zona laterala a carosabilului, pentru a asigura celui din spate un camp vizual cat mai larg.
  Daca se observa cumva scaderea concentrarii vreunui membru al expeditiei motorizate (tradusa prin manevre nesigure), initierea unei discutii pe aceasta tema la urmatoarea oprire este nu doar preferabila, ci chiar obligatorie. Liderul grupului, dar si ceilalti membri trebuie, de altfel, sa priveasca la intervale regulate in oglinzile retrovizoare, pentru a se asigura de pastrarea omogenitatii plutonului. In cazul distantarilor neprevazute, mai bine se opreste intr-un refugiu pentru asteptarea intarziatilor decat sa se ruleze in ritm de melc solutie riscanta, indeosebi pe autostrazi.
  Iar atunci cand, in ciuda tuturor masurilor de siguranta, se ajunge totusi la producerea unui accident, cel din spatele ghinionistului nu trebuie in niciun caz sa-si fixeze privirea pe el (situatie tipica provocatoare de tamponari in lant), ci sa caute instantaneu o traiectorie de ocolire. Simularea mentala a unor astfel de situatii extreme si pastrarea concentrarii la cote maxime sunt singurele solutii de minimizare macar a efectelor unor accidente.



Inapoi:   »   Manual moto