Oferta de sezon !

Ofertă specială pentru firme ! ! !


Manualul motociclistului    scoala moto


Franarea si oprirea

Majoritatea motocicletelor au doua frane, care se opereaza in mod indepented. La oprire folositi ambele frane (fata si spate) in acelasi timp. Frana fata ofera 75% din puterea de franare si trebuie folosita in majoritatea cazurilor. Totusi, la viteze joase folosirea franei fata poate cauza o cazatura. Unele motociclete sunt echipate cu sisteme integrate de franare care opereaza cele doua frane impreuna. Sisteme anti-blocare (ABS) sunt de asemenea disponibile pe unele modele. Daca motocicleta voastra este echipata cu un astfel de sistem consultati manualul pentru instructiuni privind folosirea optima a franelor.

  Cateva sfaturi utile pentru franare:
   - Schimbati vitezele in jos in timp ce franati (frana de motor), in acest fel compresia motorului ajuta de asemenea la franare.
   - Aveti grija mare cand franati in curba sau pe drum alunecos sau griblura. Pentru o franare eficienta in curba, aduceti motocicleta la verticala, indreptati ghidonu inainte de a frana ferm cu ambele frane.
   - Exersati opriri controlate intr-o zona sigura, fara trafic.
   - Invatati sa franati echilibrat si sa simtiti cand rotile sunt pe cale de a se bloca.
   - Puteti frana in viraj folosind ambele frane dar cu precautie. Aveti grija sa nu blocati vre-o roata in special pe drumuri alunecoase.
   - Ramaneti in prima viteza cand sunteti oprit ca sa puteti degaja repede daca este necesar. Mentineti cel putin o frana ferma in timp ce suntei oprit in caz ca ambreiajul se elibereaza din gresala.
   - Niciodata nu circulati cu frana partial aplicata. Acest lucru este semnalizat de stopul de frana care poate induce in eroare alti soferi, de asemenea cauzeaza uzura franelor.
   - Este important ca sa fiti atenti ca ce este in spatele vostru verificand des oglinzile retrovizoare. Lasati spatiu suficient intre voi si cel din fata, cel putin doua secunde. Nu numai ca va ajuta sa evitati o coliziune cu cel din fata, dar va permite sa circulati mai lin si linistit fara opriri bruste.
   - Pentru frane de urgenta folositi ambele frane cu efort maxim dar fara a bloca rotile. Supra-franarea unei roti sau a ambelor cauzeaza de obicei o derapare.
   - Franati cu frana fata complet. Daca se blockeaza, lasati frana imediat. In acelasi timp apasati frana spate. Daca in mod accidental se blocheaza, lasati-o blocata pana ati oprit complet. Daca motocicleta este verticala si va deplasati in linie dreapta puteti inca sa o controlati, chiar daca roata spate se blocheaza. Daca derapajul este cauzat de supra-accelerare slabiti acceleratia. Virati in directia in care doriti ca fata motocicletei sa se deplaseze.
   - Evitati franele bruste pe nisip sau griblura, drumuri alunecoasa, marcaje vopsite, suprafete metalice, drumuri ude, in special in primele minute de ploaie.

Tehnici


Inapoi:   »   Manual moto