Oferta de sezon !

Ofertă specială pentru firme ! ! !


Scoala Moto Adi
Contravirarea

   Daca vrei sa iei un viraj la dreapta, impinge in ghidon in dreapta (intoarce ghidonul spre stanga). Suna cam ciudat, nu ? La prima vedere este cam greu de inteles (ne-am astepta sa intoarcem ghidonul catre dreapta, la fel cum intoarcem volanul masinii catre dreapta atunci cand vrem sa viram la dreapta). Pentru a face confuzia totala, la viteza mica (10-15 km/h), trebuie sa intorci ghidonul spre dreapta ca sa virezi la dreapta (exact invers ca in cazul in care mergi cu viteza mare). Ce se intampla ? E chiar asa de greu sa virezi motocicleta ? Ei bine in practica este mai usor decat in teorie, eu nu am auzit pe nimeni sa aiba probleme cu virajele (cu abordarea curbelor da, dar asta e alta discutie) asa ca nu trebuie sa ne speriem.



contravirare

   Comportamentul aparent anormal al motocicletei este de fapt foarte normal iar explicatia consta in felul in care este ea construita. Un pic de fizica ne va ajuta sa intelegem dinamica motocicletei.
   Motocicleta este astfel construita incat sa fie cat mai stabila in linie dreapta. Practic motocicleta se auto echilibreaza (ceea ce este o veste buna, nu-i asa ?) si tinde sa-si pastreze traiectoria dreapta. Nu este foarte complicat. Principiul inertiei din fizica newtoniana spune "un corp isi pastreaza starea de repaus sau de miscare rectilinie uniforma atata timp cat asupra sa nu actioneaza forte externe". Rotile motocicletei actioneaza ca doua giroscoape cu cat viteza e mai mare cu atat forta giroscopica e mai mare si motocicleta e mai stabila. Un giroscop care se roteste "va dori" sa-si pastreze miscarea de rotatie la acelasi unghi. Daca "giroscop" suna prea complicat incearca sa iti imaginezi un titirez. Cu cat reusesti sa il invarti mai tare cu atat mai cu atat va fi mai stabil.



contravirare   

   Mai exista un factor de care depinde stabilitatea motocicletei pe linie dreapta. Furca fata a motocicletei nu este perpendiculara pe sol ci este inclinata la un anumit unghi (care depinde in functie de modelul motocicletei). Distanta dintre punctul in care axa de pivotare ar intersecta solul si punctul in care roata fata se sprijina pe sol (punctul de contact) ne da urma motocicletei. Cu cat unghiul la furca este mai mare cu atat mai mare va fi si urma. Cu cat unghiul e mai mare cu atat motocicleta va opune o rezistenta mai mare la schimbarea de directie. In general cruiserele au un unghi la furca in jur de 32o (destinatia lor fiind calatoriile lungi pe autostrada) pe cand motocicletele sport au un unghi de numai 24o (fiind mult mai manevrabile dar si mai instabile).
   Daca motocicleta tinde sa mentina linia dreapta atunci cum vireaza? Raspunsul este dat de forma cauciucurilor. Cauciucurile motocicletei au profil rotund ceea ce face ca suprafata de rulare (de contact cu solul) sa fie similara cu cea a unui trunchi de con, atunci cand motocicleta este inclinata. Atunci cand se roteste, trunchiul de con va descrie o miscare circulara in jurul unui centru imaginar. Deci, ca sa viram, trebuie sa inclinam motocicleta (pentru pasionatii de trigonometrie unghiul de inclinare al motocicletei = arctan(v2/gr) unde v este viteza de deplasare, g acceleratia gravitationala si r raza curbei). La automobile situatia e diferita virarea se face prin schimbarea unghiului dintre rotile din fata si cele din spate.
   Ca sa inclinam motocicleta va trebui sa o dezechilibram. Poti inclina motocicleta folosind numai miscarea corpului (impingi cu genunchiul in rezervor, impingi cu calcaiul in scarita, iti muti greutatea in sa) dar asta merge cu o motocicleta usoara (125-250 cmc) dar cu un heavy cruiser de 3-400 de kilograme care are si unghiul la furca mai mare nu prea obtii rezultate remarcabile (motocicleta va pendula de cateva ori si va reveni la pozitia initiala).



contravirare

   Geometria motocicletei ne va ajuta totusi sa o inclinam, fara prea mult efort, folosind ghidonul. In momentul in care intoarcem ghidonul catre dreapta, jugul (prinderea furcii de cadru) se va deplasa in partea dreapta si va cobori in jos. Intregul centru de greutate se va deplasa iar forta inertiala (care tinde sa traga motocicleta inainte) va face restul va dezechilibra motocicleta in directia opusa in care am intors ghidonul. Motocicleta "va cadea" pe partea stanga, adica se va inclina, iar noi am obtinut ce ne-am propus fara nici un pic de efort (poti impinge ghidonul doar cu un deget, indiferent de cat de mare si de grea e motocicleta).



contravirare

   Dupa ce am inclinat motocicleta suficient pentru a se inscrie pe viraj e timpul sa oprim "caderea" si sa o reechilibram. Pentru asta vom impinge ghidonul in directia virajului iar motocicleta va incepe sa se ridice (pana la nivelul la care avem nevoie). Fata de traiectoria pe care se inscrisese motocicleta se poate spune ca facem o a doua contravirare in sens opus primei. De altfel, pe toata durata virajului vom mai face mici ajustari din ghidon pentru a adapta pozitia motocicletei la traiectoria dorita (daca e prea ridicata o mai coboram, daca e prea inclinata o mai ridicam).



contravirare

   Asa se explica de ce, aparent, la viteza mica intorci ghidonul in directia in care vrei sa virezi. De fapt prima miscare este tot un contraviraj dar este foarte scurt si aproape nu ne dam seama ca il facem fiind mai preocupati de miscarile ulterioare de ajustare.
   Cum am spus la inceput, in practica este mai usor decat in teorie. Oricine poate invata sa contravireze dupa cateva ore de exercitiu. Miscarea se asimileaza asa de bine incat nici nu suntem constienti de ea (este ca mersul pe jos cine se gandeste cum sa puna un picior inaintea celuilalt ? Totul devine un automatism). Fenomenul insa este foarte incitant "vrei sa virezi la dreapta impinge in ghidon in dreapta" de aceea se isca multe discutii in jurul subiectului, ori de cate ori se intalnesc mai multi motociclisti (pe forumuri, la o bere etc). Oricine poate pilota o motocicleta in linie dreapta (motocicleta se auto-echilibreaza) dar adevarata provocare este felul in care iei virajele. Cu cat vei intelege mai bine fenomenul de contravirare cu atat vei putea controla mai bine motocicleta.



Inapoi:   »   Manual moto