Oferta de sezon !

Ofertă specială pentru firme ! ! !


Scoala Moto Adi
Abordarea virajelor

   Oricine poate sa mearga cu o motocicleta in linie dreapta. Problemele apar insa pe viraje. Abordarea corecta a virajelor este una din cele mai mari provocari pe care le intampina motociclistul daca o faci corect iti va creste increderea in tine si in capacitatea ta de a controla "bestia", te vei simti in siguranta si vei avea parte de cele mai placute momente, altfel vei avea parte de unele din cele mai infricosatoare experiente din viata de motociclist. Se spune ca motocicleta nu se conduce ci se piloteaza. Ei bine, pe curbe se vor vedea abilitatile tale de pilot.


   In teorie, un viraj perfect inseamna a urmari o linie fluida, cu viteza potrivita si in treapta de viteza potrivita.  Nu e greu, nu ? Dar motociclismul inseamna practica, practica, practica. Uneori iti iese de minune, alte ori mai putin bine. De multe ori facem lucrurile instinctiv fara sa ne dam seama efectiv de fiecare miscare. Motocicleta ne cere insa, cateodata, sa actionam exact invers decat ne-ar spune instinctele. Pentru ca pe viraje totul este important (cum si unde te uiti, cum iti alegi trasa, cum stai pe motocicleta, cum folosesti acceleratia si frana etc) merita sa stai un pic si sa analizezi lucrurile la rece ca sa vezi  cum ti-ai putea imbunatati stilul (daca nu cumva te cheama Valentino Rossi, probabil ca toata viata vei mai avea cate ceva de perfectionat la acest capitol).

La modul sintetic sunt 4 pasi pe care trebuie sa ii urmezi: 

1. Pregateste-te:
   Pregatirea inseamna in principal 2 lucruri adaptarea vitezei cu care intri in curba (asta inseamna in cele mai multe cazuri franare) si pozitionarea motocicletei fata de drum.
   Pe curba nu e deloc indicat sa franezi asa ca cel mai bine e sa o faci inainte de a intra in viraj, cand inca motocicleta este dreapta. Daca urmeaza o curba lina e suficient sa inchizi acceleratia si sa te folosesti de frana de motor. Daca este nevoie de o reducere mai mare a vitezei, aplica ambele frane. Frana de motor actioneaza numai asupra rotii din spate asa ca incepe cu frana fata (care e si cea mai eficienta) si dupa aceea frana de picior (spate) pana la limita de control (fara sa blochezi rotile).  Prea multa frana pe fata va incarca toata greutatea motocicletei pe furca fata si va fi mai greu de virat. Prea multa frana pe spate va bloca roata si motocicleta va derapa.
   Cum iti dai seama pana la ce viteza sa incetinesti ? Asta vine din experienta cu cat mai multa practica cu atat vei putea sa apreciezi mai bine. Daca iti vine sa apesi frana pe timpul virajului atunci inseamna ca aveai viteza prea mare. Daca iti vine sa inchizi acceleratia pe timpul virajului inseamna ca aveai viteza prea mare. Daca ti se face frica si nu iti vine sa te inclini atat cat ar trebui (pentru acea viteza) inseamna ca aveai viteza prea mare. Daca devii crispat si iti inclestezi mainile pe ghidon inseamna ca aveai o viteza prea mare. Daca ti se pare ca puteai mai mult si ca ai incetinit prea mult ei bine asta nu e o greseala neaparat; pe viitor vei fi mai increzator si te vei putea descurca mai bine. In aprecierea vitezei te ajuta mult si semnele de circulatie (inaintea curbelor mai periculoase sunt impuse in general limite de viteza limitarea e pentru toata lumea, teoretic ar trebui sa poti sa iei curba mai repede decat un camion dar e o idee buna sa incepi de la acea limita iar cu timpul iti vei da seama daca poti sa mai adaugi ceva). Foarte important e sa urmaresti traficul vei putea vedea cam cu ce viteza intra in curba cei din fata si te ajuta sa ghicesti geometria curbei.  Fii atent in ce treapta de viteza esti. Daca intri in curba intr-o viteza prea mare, atunci motocicleta nu trage si pierzi din aderenta. Daca intri intr-o treapta de viteze prea mica atunci nu vei mai avea rezerva de putere si nu vei mai putea accelera.
   Motocicletele nu au ESP sau alte gadgeturi electronice cu care sunt dotate automobilele moderne dar au si ele avantaje fiind mai mici poti folosi mai eficient banda de rulare.  Inaintea virajului pozitioneaza-te pe banda in exterior (lipit de axul drumului daca urmeaza o curba la dreapta si langa marginea drumului daca urmeaza o curba la stanga). Astfel vei putea maximiza vizibilitatea (vei putea vedea mai departe pe curba) si vei avea o trasa cu o raza mai mare decat raza de curbura a drumului (ceea ce va "inmuia" curba). 

2. Priveste in lungul curbei

   Esti foarte aproape sa incepi virarea. Trebuie sa analizezi cu atentie curba (cel putin atat cat vezi din ea). Sunt obstacole pe drum? (gropi, denivelari, nisip, pietris, balega, asfalt ud etc) Ai viteza potrivita? (inca mai poti frana inainte sa te apleci). Incearca sa iti construiesti in minte traiectoria pe care o vei urma. Incearca sa iti dai seama unde este iesirea din curba si indreapta-ti privirea intr-acolo. Intoarce tot capul catre punctul unde vrei sa ajungi (nu te uita doar cu coada ochiului), nu iti lasa privirea atrasa de un copac solitar de pe marginea drumului sau de camionul care se apropie din sens opus, foloseste" target fixation " in avantajul tau. Nu incerca sa urmaresti linia de demarcatie a drumului, urmareste propria ta trasa. Daca iti pierzi reperele si nu mai poti "sa vezi" trasa imaginara pe care ai planuit-o vei avea o senzatie de panica si ti se va deteriora simtul vitezei deci ramai concentrat pe directia pe care vrei sa mergi pe tot timpul virajului. Daca privesti departe vei avea timp sa descoperi urmatoarele curbe si sa incepi deja sa iti faci strategia pentru ele. Incearca sa iti construiesti o trasa fluida nu una poligonala (ca si cand virajul ar fi format din mai multe viraje mici).
   Fii atent la geometria drumului. "Punctul de disparitie" este acea zona in care cele 2 capete ale soselei pare ca se unesc (desigur, o iluzie optica datorata perspectivei). Daca, pe masura ce inaintezi, punctul de disparitie se indeparteaza, atunci curba se largeste, ceea ce e Ok, dar daca punctul de disparitie pare ca se apropie atunci fii atent pentru ca vei intalni o curba care se strange. Cabrajul drumului (unghiul facut de sosea cu orizontala) este de asemenea un factor important. Pe un drum cu cabraj pozitiv curba va parea mai usoara si va trebui sa te inclini mai putin (fata de verticala drumului) in schimb, pe un drum cu cabraj negativ (soseaua e inclinata invers fata de directia de virare) curba va parea mai stransa si va trebui sa te inclini mai mult.  Te poti astepta la cabraj negativ in intersectiile cu sens giratoriu din afara oraselor (sunt construite asa pentru ca apa sa se scurga in exterior). Majoritatea drumurilor sunt usor bombate pe mijloc pentru a permite scurgerea apei deci, in principiu, pe virajele de dreapta beneficiezi de o usoara cambrare pozitiva iar pe virajele de stanga ai parte de o cambrare negativa. Pe un drum in panta va fi nevoie sa accelerezi mai mult pentru a mentine aceeasi viteza in schimb pe un drum la vale va fi nevoie sa accelerezi mai putin asa ca fii atent ce treapta de viteza selectezi. 

3 Apleaca-te pe viraj

   "A vira" este impropriu folosit pentru motociclete. Nu intorci volanul si virezi (in limba engleza simbolistica e mai evidenta "steering wheel", volanul insemnand roata cu care virezi in traducere mot-a-mot). Singurul mod in care vireaza motocicleta este prin aplecarea ei iar ca sa virezi trebuie sa faci o manevra de  contravirare .  Odata ce ai obtinut unghiul de inclinare dorit, incearca sa mentii motocicleta intr-o pozitie constanta pana in momentul in care vezi capatul virajului. 
   Pozitia corpului este foarte importanta. 
   Indiferent cat de mult ne inclinam, capul ar trebui sa ramana in pozitie verticala. Daca iti mai amintesti de la anatomie, in urechea interna sunt 3 canale semicirculare care asigura functia echilibrului. Mentinand capul in pozitie verticala scutim creierul de efortul de a face tot felul de ajustari. De asemenea, avand linia privirii in acelasi plan cu linia orizontului, ne va fi mai usor sa ne orientam in spatiu, sa apreciem distantele si vitezele.
   Bratele trebuie sa fie relaxate. Mentine controlul ferm asupra ghidonului dar nu in mod rigid. Motocicleta are tendinta sa se auto-echilibreze si pot aparea miscari usoare ale ghidonului. De asemenea, la denivelari, in cazul in care mana este prea rigida, ai putea trage de acceleratie in mod accidental. Pentru a evita asta coatele trebuie sa fie mereu usor indoite.
   Pozitia corpului depinde foarte mult atat de tipul de motocicleta cat si de tipul virajului. Prin constructie, cruiserele nu permit un grad asa de mare de libertate de miscare in sa (pozitia cu picioarele inainte, forma rezervorului si forma seii de multe ori concava) in schimb un motor de viteza permite o mai mare lejeritate in miscare (pozitia ghemuita cu picioarele sub corp, forma rezervorului care ajuta sa controlezi motocicleta cu genunchii, saua de forma convexa ce permite o mai usoara alunecare dintr-o parte in alta). La viteza mare forta centrifuga este si ea mare si trebuie compensata printr-o inclinare mai mare a motocicletei. Daca te bagi sub motocicleta (corpul "atarna" de motocicleta, cu un genunchi ramai agatat de rezervor si cu celalalt mult scos in afara, la nivelul solului) poti reduce in mod semnificativ unghiul de inclinare al motocicletei. Dimpotriva, la viteza mica, daca este nevoie sa iei un viraj foarte strans, forta centrifuga fiind foarte mica va trebui sa scoti corpul in afara virajului. 


   Atentie la miscarea corpului. In momentul in care vei dori sa scoti corpul in afara motocicletei, aceasta se va misca in directie opusa. Rezultatul s-ar putea sa fie unul neasteptat in loc sa inclini mai tare motorul, asa cum ti-ai dorit, te trezesti ca motocicleta se indreapta. Cel mai bine este sa iti schimbi pozitia corpului in faza de pregatire a virajului iti muti fundul jumatate pe sa si jumatate in afara, scoti un genunchi in afara iar cu celalalt strangi rezervorul si ramai in aceeasi pozitie pe toata durata virajului.

4 Accelereaza

   Imediat ce poti face asta, accelereaza. Motocicleta este mult mai stabila cand accelerezi decat atunci cand gazul este inchis. Cand accelerezi muti greutatea motocicletei mai mult pe roata din spate, suspensiile lucreaza corect, motocicleta se echilibreaza si vei obtine o mai buna aderenta si tractiune si o mai buna manevrabilitate a rotii fata (pe perioada de franare greutatea se mutase in fata). Acceleratia face ca motocicleta sa se ridice dar tu nu vrei asa ceva inca. Accelereaza foarte incet, pas cu pas, la inceput pana in punctul in care simti ca motorul incepe sa intre in sarcina (venind de pe o perioada de franare motorul actiona ca o frana frana de motor) iar in momentul in care poti vedea capatul virajului accelereaza din ce in ce mai mult, astfel incat la sfarsitul curbei sa iesi cu viteza cu care doresti sa iti continui drumul pe linie dreapta. Daca accelerezi prea mult si prea devreme risti sa iesi in afara virajului (pe contrasens sau in decor).
   Cand inchizi gazul (acelasi lucru se intampla si daca franezi) motocicleta tinde sa se ridice si apare un fenomen in aparenta ciudat motocicleta nu pierde din viteza imediat ci pare ca se accelereaza. Datorita profilului rotund al cauciucurilor, atunci cand motocicleta este inclinata, diametrul rotilor se micsoreaza (de fapt diametrul cercului format din suprafata de contact) iar cand motocicleta se indreapta diametrul se mareste, motocicleta castigand viteza. 
   Daca ti se pare ca ai intrat cu viteza prea mare in curba, cel mai bun lucru pe care il poti face este sa te inclini mai mult. Cauciucurile moderne au un coeficient de frecare destul de bun (asta daca nu ai ghinionul sa intalnesti nisip, ulei sau altele asemenea) si mai mult ca sigur vor sari intai scantei din scarite sau tobele de esapament pana ce motocicleta sa se fi inclinat asa de mult incat sa pierzi aderenta asa ca invinge-ti teama si apleaca-te mai mult daca este nevoie de asta. Uneori chiar e nevoie sa reduci viteza (ai intrat mult prea tare in viraj, curba incepe sa se inchida etc). Nici in aceste situatii nu inchide gazul (de obicei este primul lucru care iti vine in minte dar incearca sa te stapanesti) . Cel mai bine e sa apesi frana spate usor. Usor inseamna usor aplica doar atat cat e nevoie si in nici un caz nu bloca roata pentru ca vei derapa. Frana spate aplicata usor va face ca motocicleta sa vireze mai mult si fara sa se ridice. Exista situatii de urgenta in care trebuie sa franezi puternic (iti sare un copil sau un animal in fata, te trezesti cu un camion stationat in curba etc). Marturisesc ca inca nu m-am lovit de asa ceva pe drum ci doar am citit ce ar trebui facut in aceasta situatie apasa ambreiajul si aplica frana fata (cat de tare poti dar fara sa blochezi roata); motocicleta va incerca sa se ridice (si in acest fel sa te scoata in afara curbei) asa ca apasa cu genunchiul din exterior in rezervor si cu calcaiul din interior in scarita pentru a impiedica asta.

    

Ce ar mai fi de spus ? Pe strada linia perfecta este un pic diferita de ceea ce ne invata Keith Code in The Twist of the Wrist (o carte foarte buna dealtfel, ce merita citita) iti alegi linia in asa fel incat, din momentul in care ai inceput sa te inclini, sa poti sa accelerezi constant pe tot timpul virajului, pentru ca strada nu ofera aceleasi conditii ca un circuit. Pe circuit asfaltul este mult mai aderent, nu exista gropi sau nisip, curbele au o buna vizibilitate, nu circula alte vehicule din sens opus. Pe circuit, obiectivul principal este sa castigi cat mai multa viteza (sa scoti un timp cat mai bun) pe fiecare viraj in schimb pe strada obiectivul principal este sa eviti orice pericol. Daca nu te premiaza nimeni pentru ca ai ajuns mai tarziu atunci te poti premia singur pentru ca esti teafar si motocicleta nu are nici o zgarietura iar rasplata este o alta calatorie pe doua roti cel putin la fel de placuta ca si celelalte. Daca nu poti vedea ce se intampla in curba este de preferat sa intarzii un pic intrarea in viraj (pana cand poti sa vezi mai bine) si sa intri cu o viteza mai mica decat sa alegi linia de viteza.